به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با حضور دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سایر مسئولین کشوری، دکتر اکبر حاجی زاده مقدم رییس دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل و سایر روسای دانشگاه های سراسر کشور 24 شهریور ماه 1403 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.
دکتر حسین سیمایی در اجلاس روسای دانشگاهها در دانشگاه شهید بهشتی با قدردانی از حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در این نشست، گفت: دکتر عارف که خودشان مانند رئیس جمهور محترم از بدنه دانشگاه هستند همراهیهای ویژهای با دانشگاه دارند و با توجه به حضور رئیس جمهور محترم و دکتر عارف در هیئت دولت، من آینده بسیار روشنی را برای دانشگاه پیشبینی میکنم.
دکتر سیمایی افزود: همه ساله در آغاز سال تحصیلی دانشگاهها اجلاس روسای دانشگاهها آغاز میشود اما تفاوت این نشست با نشستهای گذشته در این است که جامعه دانشگاهی با امید و نشاط بیشتری به استقبال آغاز سال تحصیلی میرود.
دکتر سیمایی با اشاره به شعار وفاق ملی که توسط رئیس جمهور مطرح شده و توسط ارکان نظام و جامعه مورد استقبال قرار گرفته است اظهار داشت: وفاق ملی، به معنی کنار گذاشتن تفاوتها و عقاید نیست بلکه به این معنی است که با یکدیگر گفتگو کنیم و دو قطبیهای تصنعی را برای رسیدن به منافع ملی کنار بگذاریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای رسیدن به شعار وفاق ملی، باید گفتگو، محور کار قرار بگیرد و دانشگاه باید مرجع گفتگو باشد و این خاصیت و ویژگی را به بقیه جامعه تسری دهد.
وی تاکید کرد: در ابقای مدیران فعلی و انتصاب مدیران جدید دانشگاهها یکی از شروط ما این است که توانایی و توانمندی اجماع و گفتگو با سلایق مختلف را داشته باشند، چرا که معتقد هستیم که دانشگاه توسط یک سلیقه فکری اداره نخواهد شد.
سیمایی تاکید کرد: یکی از انتظارات ما این است که در این دوره بتوانیم دانشگاه را از سطح فعلی، یک مرحله ارتقا دهیم و آن رسیدن به بحث احساس مسئولیت اجتماعی است که با نیازهای جامعه جوابگو باشد.
وی تقویت ارتباط با جامعه و صنعت و نیز توجه به فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و برطرف کردن مشکلات پیرامون را از مسائلی دانست که در احساس مسئولیت اجتماعی دانشگاهها موثر است.
وزیر علوم دولت چهاردهم تاکید کرد: انتظار میرود که در دولت چهاردهم حکمرانی علمی در کشور حاکم باشد. چیزی که ما هم اکنون میبینیم این است که حکمرانی شهودی و تکیه بر تجارب شخصی محور کار است؛ در حالی که باید حکمرانی علمی مبتنی بر تجربیات علمی و دادههای علمی و شواهد، مبنای کار قرار گیرد.
وزیر علوم از راهاندازی میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و گفت: متاسفانه کل بودجه آموزش عالی 3 درصد بودجه کشور است و نقش آموزش عالی در تولید ناخالص ملی در حدود نیم درصد است که باید به چهار درصد افزایش یابد .
وی پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات آموزش عالی سازمان سرمایهگذاریهای دانشگاهی با حداقل سرمایه 5 همت تشکیل شود. علی رغم اهمیتی که پارکهای علم و فناوری در کشور دارند میزان بودجه این موسسات کمتر از یک همت است که باید به چهار همت افزایش یابد .
وزیر علوم در بیان چالشهای آموزش عالی نیز گفت: هم اکنون در شرایطی مواجه هستیم که کمیت آموزش عالی بر کیفیت سیطره یافته است و به دلیل مهارت اشتغال پایین، سطح اشتغال دانشجویان پایین است.
وی در بیان دیگر چالشهای آموزش عالی به مهاجرت نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل برنامههای مختلفی را در نظر گرفتهایم که ساخت مسکن برای اعضای هیئت علمی به ویژه اعضای هیئت علمی جوان، احداث خوابگاههای متاهلی، مولدسازی اموال دانشگاهها برای حل مشکلات معیشتی اساتید و کارکنان و توسعه برنامههای آموزشی پژوهشی و فناوری و نیز جذب خارج از سلیقه نخبگان به عنوان اعضای علمی در مرکز جذب پیشبینی کردیم.
وزیر علوم تاکید کرد: مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم که برای پذیرش اعضای هیئت علمی در دانشگاهها فعالیت میکند، باید خارج از سلیقهها و تفکرات سیاسی عمل کند و به شرایط قانونی که نشان میدهد چه کسی میتواند در جمهوری اسلامی به عنوان هیئت علمی استخدام شود اکتفا کند. در کنار برنامههای توسعه آموزشی، پژوهشی و فناوری اولویت ما حفظ کرامت اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاهها است.
روابط عمومی دانشگاه